IDHL ondernemer Marco van der Heijden in de spotlight!

22-07-2021

Marco van der Heijden: ondernemen in coronatijd maakt je creatief.

HEEZE - Na de versoepelingen en toch ook weer de beperkingen zitten de terrassen weer vol en is de horeca eindelijk weer ruim 2 maanden open. Marco van der Heijden (52) is al 22 jaar eigenaar van Tapperij de Zwaan in Heeze. Met carnaval 2020 stond het café nog helemaal vol met feestende carnavalisten waaronder enkele die verkleed waren met een mondkapje, niet wetende welk onheilspellend nieuws amper twee weken na carnaval ons land en de rest van de wereld compleet lam zou leggen.

''Ik weet het nog als de dag van gister. 's Middags was er de persconferentie en om 18.00 uur moesten we direct dicht. Alles wat bederfelijk was hebben we weggegeven waarna ook voor ons de onzekerheid begon. Niemand wist hoe lang het zou gaan duren. Al na enkele dagen begonnen we met de mogelijkheid tot afhalen en bezorgen van gerechten van de menukaart.''

Maanden achter elkaar bleef de horeca dicht en maakte men volop gebruik van het afhalen en bezorgen bij de Zwaan. ''De zomer van 2020 was goed'', vertelt Marco. ''Goed weer, volle terrassen en weer een beetje spek op de botten na de maanden die we gesloten waren.'' Helaas kwam ook aan deze euforie snel een einde toen de tweede golf van besmettingen kwam en we wederom in lockdown moesten. ‘'Gelukkig bleef afhaal en bezorging mogelijk en wisten de wandelaars en fietsers onze coffee to go erg goed te vinden.''

''Je wordt heel creatief door deze strenge maatregelen. We hebben themaweken gemaakt met daarin steeds andere gerechten voor het afhalen en bezorgen. Verder hebben we gezorgd voor een wisselende Zwaanhap en hebben we de menukaart afgelopen jaar twee maal huis-aan-huis bezorgd waardoor we honderden maaltijden per week konden bereiden.''

Ook alle klusjes die zijn blijven liggen zijn inmiddels afgewerkt. Alleen de bar achterwand wacht nog een metamorfose. ''Ik heb bewust gekozen om bezig te blijven. De omzet die we draaien gaat natuurlijk van de overheidssteun af maar het bezig zijn en je team enthousiast bezig zien is zeker zo belangrijk. Het personeel is steeds betrokken geweest bij de plannen waardoor we allemaal heel veel voldoening uit ons werk haalden.''

''Iedereen mist de leuke dingen, ook wij. Gelukkig kan er steeds meer en kijken we reikhalzend uit naar de toekomst.'' Toch haalt Marco er ook positieve dingen uit die blijven en zelfs gaan veranderen door het hele coronaverhaal. ''Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe trend van het winterterras. Daar willen we echt verder mee. Zo hebben we ook het huidige terras mooi aangekleed voor de zomermaanden en zal het bezorgen en afhalen een blijvertje zijn.''

De hele crisis weerhoudt Marco er zeker niet van om te stoppen. ''We hebben er veel van geleerd. Probeer vooral te genieten van dingen die wél kunnen in het leven. Het afgelopen jaar was bizar en onwerkelijk. Nu ben ik blij dat we onze gasten weer mogen verwelkomen en verwennen!'' 

Terug